7 راهکار تبلیغاتی برای افزایش شانس موفقیت در انتخابات :: وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

پایگاه تخصصی آموزش سواد رسانه ای و تکنیک های روابط عمومی

امیر عباس صادقی

بهترین روش تبلیغاتی استفاده از تبلیغات ترکیبی در انتخابات است. استفاده از روش‌های مدرن و سنتی در کنار هم با توجه به اینکه همه اقشار مختلف جامعه مخاطب شما هستند بازخورد بهتری دارد. 

انتخابات یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در هر جامعه مدنی می‌تواند رخ بدهد. در انتخابات فضایی فراهم می‌شود تا مردم بتوانند به صورت مستقیم در تعیین سرنوشت خود مشارکت کرده و افراد منتخب خود را در مهم‌ترین مسیولیت‌های کشورشان قرار بدهند.

از سویی دیگر نامزدهای انتخاباتی نیز همواره در تلاش‌اند تا ضمن جلب رضایت مردم برای خود اعتبار کسب کرده و در انتخابات پیروز شوند. بدون شک یکی از مهم‌ترین اموری که می‌تواند آنها را به موفقیت نزدیک کند «تبلیغات» است.

تبلیغات به معنای استفاده از روش‌های مختلف برای معرفی فرد و توانمندی‌های او و به کارگیری روش‌هایی برای اقناع مخاطب است. اما سوال اینجاست که موثرترین روش تبلیغاتی در جامعه امروز چیست؟

روش‌های تبلیغاتی با توجه به نوع زندگی، فرهنگ و میزان نیازمندی‌های هر منطقه متفاوت است و دربرگیرنده هردو نوع تبلیغ مدرن و سنتی می‌شود. در جامعه امروز روش‌های تبلیغاتی مدرن مبتنی بر تکنولوژی در اولویت هستند.

در زیر مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای تبلیغات در انتخابات معرفی می‌شود: 

1- رسانه‌های محیطی مثل بیلبورد یا رسانه‌های مکتوب مانند بروشور و پوستر

معمولا در اولین اقدام کاندیداها با چسباندن پوستر و پخش تراکت، شعارهای انتخاباتی خود را در سطح شهر مانند دیوارهای عمومی، منازل مسکونی، گاردیل‌ها و ... بیان می‌کنند. به نظر می‌رسد این روش سنتی تبلیغاتی اگرچه نتایج مثبتی به همراه دارد اما باعث شلوغی و بی نظمی زیادی در سطح شهر شده و بازخورد مناسبی هم در دراز مدت در پی ندارد.

2- برنامه‌های روابط عمومی و حضور در جلسات و همایش‌ها

کاندیداها می‌توانند با شرکت در جلسات اجتماعی حمایت اقشار مختلف را کسب کنند. مثلا می‌توانند با حضور در نماز جمعه و مراسمات مذهبی حمایت توده مذهبی و حضور در ورزشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی به جذب آرای قشر جوان دست یابند.

3- تبلیغات حضوری و استفاده از تکنیک چهره به چهره

این روش معمولا در شهرها و روستاهای کوچکتر معمول و قابل استفاده است. شاید در این مناطق اعطای هدایای نقدی و پهن کردن سفره‌های غذا در جذب آرا تاثیر گذار باشد. معمولا حضور در میان مردم و شنیدن مشکلات آنها به صورت چهره به چهره روشی مطلوب برای جذب آرا در مناطق محروم است.

امیر عباس صادقی

4- ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی

بازار تبلیغاتی در قالب کلیپ‌ها ادامه می‌یابد. این موضوع از پذیرش همگانی برخوردار است که رسانه‌های دیداری نقش پررنگی در جهت‌گیری آرای مخاطبان دارند. چیزی که این کلیپ‌ها را از سایر تبلیغات متمایز می‌کند ویژگی مستندگونه آن است. وجود عناصر صوتی و تصویری و روایت فیلم باعث ایجاد این حس در مخاطب می‌شود که فیلمی مبتنی بر حقیقت می‌بیند. اما اگر کارگردان در این زمینه حرفه‌ای نباشد با هر اشتباه کوچک ممکن است کاندیدای مورد نظر را از گردونه رقابت خارج کند!

5- رسانه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی

استفاده از کامپیوتر باعث می‌شود که در هر سه منبع زمان، پول و نیروی انسانی صرفه‌جویی صورت گیرد. می‌توان ادعا کرد که حضور پر رنگ رسانه‌ها و سایت‌های فضای مجازی در عرصه رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی در چند دوره گذشته انتخابات حرف اول را زده است.

نامزدهای انتخابات با فعال کردن سایت‌های خود می‌توانند بسیاری از برنامه‌های خود را به گوش مخاطبان برسانند. روش‌هایی مانند ارسال ایمیل و یا داشتن وبلاگ شخصی و داشتن تبلیغات در سایت‌های مختلف نمونه‌ای از این تبلیغات مجازی است.

6- شبکه‌های اجتماعی

در دوره‌های اخیر بیشتر فضای انتخابات از کوچه و بازار به سمت شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ و یا بسیاری از شبکه‌های مشابه راه یافته است. فضای مجازی به راحتی می‌تواند سلایق و علایق واقعی هر حزب و گروه سیاسی را دسته‌بندی کرده و به مردم منتقل کند.

افراد با ورود به کانال‌ها و گروه‌ها به هواداری از کاندیدای مورد علاقه خود اقدام می‌کنند. از سویی دیگر، کاندیداها با انتشار تصاویر و فیلم‌ها سوابق خود را یادآوری و مواضع خود را در مسائل بزرگ و کوچک مطرح می‌کنند. بسیاری از این کاندیداها به این فضا روی آورده‌اند و به دنبال جذب مخاطب در این فضا هستند.

بهترین روش تبلیغاتی استفاده از تبلیغات ترکیبی در انتخابات است. استفاده از روش‌های مدرن و سنتی در کنار هم با توجه به اینکه همه اقشار مختلف جامعه مخاطب شما هستند بازخورد بهتری دارد. 

7- پیامک‌های تبلیغاتی

از جمله روش‌های تبلیغاتی که می‌توان آن را از ماه‌ها قبل از انتخابات آغاز کرد ارسال پیامک تبلیغاتی است. کاندیداها می‌توانند از چند ماه قبل از انتخابات با ارسال پیامک‌های مناسبتی یا برگزاری نظرسنجی پیامکی و ارسال اطلاعیه‌های مهم، اخبار لحظه ای انتخابات، یادآوری جلسات و همایش‌ها و به افراد حاضر در منطقه انتخاباتی نام و اهداف و برنامه‌های خود را اطلاع‌رسانی کنند.

استفاده از خلاقیت در پیام‌ها، سادگی، قابل درک بودن، خلاقانه، جدید و بدیع بودن و انتخاب شعار مناسب سیاسی از ملزومات ارسال پیامک تبلیغاتی است.

رعایت چند نکته در ارسال پیامک تبلیغاتی نتایج بهتری را به همراه دارد:

- بهتر است نام کاندیدا در ابتدای متن ذکر شود تا اگر متن پیام کامل خوانده نشود باز هم نام کاندیدا دیده شود.

- محدودیتی در تعداد ارسال پیامک وجود ندارد و هرچه تعداد ارسال بیشتر باشد ماندگاری کاندیدا در ذهن مخاطب بیشتر می‌شود.

- بهتر است که برای ارسال پیامک انتخاباتی از یک شماره رند و کوتاه استفاده شود تا هم ظاهر پیامک بهتر باشد و هم ارتباط با کاندیدا راحت‌تر شود.

- بهترین بازه زمانی برای ارسال پیامک انبوه انتخاباتی از ساعت 10 صبح تا 7 عصر است.

- با استفاده از امکان نظر سنجی در پنل پیامکی می‌توانید در متن پیامک ارسالی از افراد نظرسنجی کنید تا بتوانید با شماره‌های مختلفی که به نظرسنجی شما پاسخ می‌دهند گروه ساخته و ارتباط خود را با آنها را مستحکم‌تر کنید.

امیرعباس صادقی

نظرات  (۱)

  • محمود موسوی
  • سلام بسیار عالی

    پاسخ:
    سلام و ممنونم از توجه شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی