مقاله امیر عباس صادقی و سیدامیرحسین حسینی/ بررسی ژانر شناسی شبکه های اجتماعی در مدیریت ذهن مخاطب :: وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

پایگاه تخصصی آموزش سواد رسانه ای و تکنیک های روابط عمومی

امیر عباس صادقی

مقاله «بررسی ژانرشناسی شبکه های اجتماعی در مدیریت ذهن مخاطب» نوشته امیر عباس صادقی و سیدامیرحسین حسینی به چاپ رسیده است.

امیر عباس صادقی و سیدامیرحسین حسینی مقاله ای با عنوان «بررسی ژانرشناسی شبکه های اجتماعی در مدیریت ذهن مخاطب» نوشته اند که به تازگی در نهمین کنگره ملی تازه یافته در مدیریت و مهندسی صنایع با تاکید بر توانمندی و هوش رقابت مورد تایید قرار گرفته و منتشر شده است.

این کنگره خرداد ماه 1402 در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد و مقاله نیز با حضور دو نویسنده به صورت سخنرانی ارایه گردید. 

این مقاله کنفرانسی 20 صفحه ای نگاهی به ژانرشناسی شبکه های اجتماعی داشته و از دریچه مدیریت ذهن مخاطب این موضوع مهم را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

در چکیده این مقاله می خوانیم:

شبکه های اجتماعی برای بسیاری از کاربران، به خصوص نسل امروزی که به طور کامل و مداوم از طریق شبکه های اجتماعی مجازی با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند نه فقط راهی برای برقراری تماس، بلکه یک روش و سبک زندگی محسوب می شود و توانسته شیوه و سبک زندگی بسیاری از کاربران این شبکه ها را تغییر دهد.

زیرا این شبکه ها صرفا انتقال دهنده پیام نیستند؛ بلکه یک فضای جدید و مدرن برای زیستن می باشند. بسیاری از رفتارهای کاربران متاثر از این فضا می باشد.

این شبکه ها می توانند بر ادبیات گفتاری افراد جامعه تاثیر بگذارند، نحوه ی پوشش و نوع برخورد با جنس مخالف را تغییر دهند و اعتقادات افراد را دگرگون نمایند.

کاربران به راحتی می توانند از این شبکه ها برای بیان رویدادهای مختلف زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی، حالات روحی و مواردی نظیر اینها استفاده نمایند و یا به وسیله ی اشتراک گذاری افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو و تعامل بپردازند و به این صورت احساسات گوناگون خود را در زمان های متفاوت به شیوه ای تخلیه کنند.

بر همین اساس می توان گفت شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی مانند دیگر دست آورده ای جدید فناوری، دارای مزایای زیادی در زمینه های گوناگون همچون ارتقای سطح آموزش، پژوهش و اطلاع رسانی و تبلیغات و است، ولی در عین حال نیز تهدیدات و مشکلات عدیده ای را به همراه دارد.

امیر عباس صادقی

پس باید توجه داشته باشیم که با بالا بردن درک و سواد رسانه ای بر استفاده عاقلانه، تحلیل گرانه و آسیب شناسانه از این فناوری ارزشمند بکوشیم و به بیان دیگر با فرهنگ سازی، ترویج کاربردهای مفید و مثبت این شبکه ها، آگاه سازی و هشدار نسبت به کاربردهای مخرب، آسیب زا و منفی این شبکه ها، فرصت های این فضا را افزایش و تهدیدهای آن را کاهش دهیم.

فایل پی دی اف این مقاله در سایت سیویلیکا قابل مشاهده و دریافت است که آن را می توانید از اینجا ببینید.

امیر عباس صادقی

امیر عباس صادقی سیدامیرحسین حسینی

نظرات  (۱)

  • شاهین احمدی
  • سلام بسیار مقاله عالی و در حوزه رسانه بسیار کاربردی است.

    پاسخ:
    بسیار سپاسگزارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی